תפירה למתחילים I – המדריך לגאון המתחיל

שלום לך הגאון המתחיל / הקורא המזדמן ששפר עליו מזלו!
זה מדריך לשימוש בחוט ומחט. קצת קשה ללמד את זה דרך האינטרנט אבל ביחד נעשה את המיטב!

מתחילים לתפור!

דבר ראשון צריך חוט ומחט.
אפשר לכתוב על זה ספרים שלמים על חוטים ומחטים. יש הרבה סוגים, להרבה שימושים. אני אצייד אתכם בכמה כללי אצבע שיאפשרו לכם לבחור את המחט הראשונה שלכם:
1. כדאי לקנות כמה מחטים, כי לרוב מאבדים אותן :)
2. מחטים מחודדות מאוד ודקות מתאימות לתפירה (הן נוטות להיות קצרות יותר), בעוד מחטים לא מאוד מחודדות ועבות מתאימות לרקמה ולעבודות עור.
3. אורך המחט  צריך להתאים להעדפותיכם האישיות. בגדול תפירה עושים עם מחטים של כ-3 ס"מ. אני ממליצה להנסות בהתחלה במגוון גדלים.
חוט:
1. כשאתם תופרים תזדקקו לשני סוגי חוטים לפחות. האחד בצבע זהה (ככל האפשר) לצבע של הבד איתו אתם עובדים, והשני הפוך לו. צבע שיבלוט במידת האפשר על הבד שממנו תופרים (חוט לבן על בד כחול, או חוט אדום על בד לבן וכו'…).
2. חוטיים באים בשני עוביים עקריים: חוט תפירה, וחוט רקמה. חוט התפירה הוא דק מאוד ומגיעה בגלילים קטנים (שמכילים אורך חוט רב מאוד), וחוט הרקמה עבה יותר ומגיעה בגליל שמנמן. אנשים שונים מעדיפים חוטים שונים. אני עובדת עם חוטי תפירה (אבל גינה לאומתי מעדיף חוטי רקמנה….).
חוטי תפירה
חוט רקמה
3. כל חוט עשוי מחומר אחר. חוט תפירה רגיל יהיה עשוי לרוב מפוליאסטר. חוט רקמה רגיל יהיה עשוי לרוב מכותנה. אם זה חשוב למישהו שהבגד שלו יהיה באמת "כשר" שיברר ממה עשוי החוט שאיתו הוא תופר. כדאי להזכיר שיש חוטי תפירה גם מ: פשתן, כותנה, משי וחומרים נוספים (אותם נתן למצוא בחנויות מיוחדות. לי ידוע על לפחות שתיים כאלה. אחת בי"ם והשנייה בת"א).
כבר יש חוט ויש מחט, מה עשיו?
1. גוזרים חוט. האורך הגדול ביותר שיהיה למישהו נוח לעבוד איתו זה אורך היד. לכן כדי למדוד את הגודל המדויק שגוזרים: לוקחים את קצה החוט ביד אחת ומחזיקים במרכז החזה (ממש מעל ללב), ביד השניה לוקחים את הגליל של החוט ומישרים את היד. וזהו! זה הההההכל! זה החוט הכי ארוך שיהיה לכם נוח לתפור איתו. תגזרו!
2. משחילים את החוט במחט (בהצלחה :) ). אם ממש קשה לכם אז אני ממליצה לגזור את קצה החוט מחדש בעזרת מספריים חדות במיוחד (ובמידה ואתם ממש ממש לא מצליחים גיזרו את החוט באלכסון).
3. עושים קשר בקצה החוט. זה קטע יותר טריקי ממה שהייתם חושבים.
הנה הסבר (עם הרבה תמונות) לאיך לעשות קשר בחוט.
[זה הקשר הטוב ביותר לדעתי, הוא הכי קל לביצוע ותמיד פועל. למרות זאת אני עצמי לא משתמשת בו אלא בקשרהזה, אני לא באמת ממליצה לעשות את זה. זה קשר קשה וההסברים בפה הם ממש לא טובים. אבל זה איך שאמא שלי למדה אותי לקשור חוט כשהייתי קטנה. וזה בא ללמדכם שני דברים: אחד, קשה לשנות הרגלים רעים. ושתיים, אני לא יודעת לעשות את הקשר שהמלצתי עליו, כך שאל תחשבו אפילו לפנות אלי].
* זה הזמן להזכיר שיש שתי דרכים לעבוד עם חוט ומחט: רגיל או כפול (קצת קשה לתאר במילים מצב די פשוט של החוט אז אני מקווה שהתמונות האלה יעזרו):
רגיל
כפול
כשעובדים עם חוט יחיד / רגיל, קושרים את החוט בקצה הארוך ומתחילים לעבוד. החוט במצב הזה נוטה לצאת מהמחט ולכן אתם תמצאו את עצמכם משחילים מחדש כל הזמן (בהצלחה).
כשעובדים עם חוט כפול, קודם כל שיטת המדידה (של אורך החוט) שונה: מודדים מקצה כף יד ימין לכף יד שמאל כשהידיים מתוחות לצדדים(תנוחת הצלוב). אחרי זה משחילים את החוט במחט, ומושכים אותו עד ששני הקצוות באורך שווה. ואז את הקשירה מבצעים על שני החוטים יחד. הרבה יותר נוח.

4. לפני שמתחילים לרוץ עם התפירה עושים את אותו התפר בדיוק שלוש פעמים (מעבירים את החוט 3 פעמים בין אותן שתי נקודות כך שהקו שנוצר עבה מאוד). זה מוודא שאפילו אם הקשר שעשיתם לא שווה כלום התפר לא יפרם.